18 augustus 2021

18 augustus 2021

Tweestapsverificatie

Per 1 september 2021 wijzigt de manier van inloggen in jouw pensioenportaal. De bestaande manier van inloggen met een combinatie van gebruikersnaam en wachtwoord, wordt aangevuld met een tweede verificatie. Ook wel tweestapsverificatie (2FA) genoemd.

Wat betekent dat voor jou?

Bij het inloggen moet je voortaan twee verplichte stappen nemen. De eerste stap bestaat uit het invullen van jouw gebruikersnaam en wachtwoord. In de tweede stap vragen wij je een code in te vullen. Het gebruik van 2FA is een gangbare manier van inloggen bv bij overheidswebsite of bij internet of mobiel bankieren. En verhoogt de veiligheid van je persoonlijke gegevens bij gebruik van de dienst.

 

Waarom gaan we 2FA toepassen?

Het gebruik van loginnaam en sterk wachtwoord was jarenlang toereikend om een online omgeving te beveiligen. Zolang een gebruiker met regelmaat zijn wachtwoord wijzigde, niet voor iedere omgeving hetzelfde wachtwoord gebruikte en zijn wachtwoord niet opschreef of deelde, werkte de combinatie prima. De kracht van de beveiliging was daarmee sterk afhankelijk van de goede gewoontes van de gebruiker. Het risico dat daarbij wat misgaat is anno 2021 niet meer acceptabel.

Met het toepassen van 2FA voorkomen we dat onbevoegden kunnen inloggen als zij de beschikking hebben gekregen over een bestaande combinatie van gebruikersnaam en wachtwoord. Tweestapsverificatie is op dit moment voor ons de meest veilige manier om ervoor te zorgen dat de privacy gevoelige gegevens voldoende beschermd zijn.

 

Wat moet je doen?

Je download de authenticatie-apps Google Authenticator of van Microsoft Authenticator. Beiden zijn gratis beschikbaar voor Android en iOS (Apple). Vervolgens moet je bij het eerste gebruik ervan, deze authenticatie-app eenmalig koppelen aan je Pensioenportaal van ZZP Pensioen. Log je daarna in op je Pensioenportaal, dan vul je eerst je gebruikersnaam en het wachtwoord in. En daarna de code die je authenticatie-app op je telefoon op dat moment aanmaakt en laat zien. De appt zorgt ervoor dat deze code telkens wijzigt.

Hoe ziet dat eruit?

 

Wat als je geen mobiel heb?

Heb je geen mobiele telefoon dan kun je helaas geen gebruik meer maken van het pensioenportaal.

Waarom wordt hier geen SMS (met code) als bescherming gebruikt?

Een inlogprocedure met een controle via een SMS code had niet onze voorkeur omdat dat volgens ons niet de meest veilige manier is om jouw gegevens te beschermen.

Jouw ZZP Pensioen, zo geregeld.

Start nu met ZZP Pensioen. En je ziet direct hoe jouw inleg zich ontwikkelt.